Musikstreaming er meget populært.

kort vejledning i brug af spotify på din PC

En undersøgelse, som YouGov har gennemført for Telia, viser, at 22 pct. af  alle danskere mellem 18 og 64 år i dag har abonnement på en  musikstreaming-tjeneste. Det vil sige at cirka hver 5. dansker i mellem 18 og 64 år pt. benytter musikstreaming i hverdagen.

Det er især unge mænd i hovedstadsområdet og Midtjylland/Aarhus, der er  storforbrugere af online musik.

Den suverænt mest populære streamingtjeneste er Spotify (58 pct. af alle  brugere), med Play på andenpladsen (39 pct.) og WiMP på trediepladsen med (7  pct.).

Spotify har især fat i de unge (64 pct. af de 18-34 årige brugere), mens Play  er foretrukket af de 35-49 årige (55 pct.).

At eje sin musik er således ikke afgørende for dagens musikforbruger.  Hele 55 pct. svarer, at det slet ikke eller kun i mindre grad er vigtigt. Det  altafgørende parameter er derimod tilgængeligheden – at have sin musik på sig  altid og overalt. Det mærker man ikke mindst hos Telia, der leverer Spotify  Premium til alle platforme i deres mobilabonnementer mv.:

”Interessen for Spotify har været overvældende, og antallet af  abonnementer stiger stadig. Vi kan også mærke musikstreamingens popularitet på  datatrafikken, ikke mindst i de større byer og når der fx afholdes  musikfestivaler, hvor vi derfor understøtter netværket med ekstra mobile  master”, fortæller privatkundedirektør i Telia Mobility, Christoph  Nørgaard.

Yougov har undersøgt hvilke  andre årsager der er til, at vi i dag streamer vores musik og at musikstreamingtjenesterne er blevet så populære. Her nævner især  københavnerne, at det handler om at kunne finde og udforske ny musik, mens en  stor del af midtjyderne svarer, at det også handler om at spare penge.

 

Skriv et svar